Οι σωστές τεχνικές στο μαγείρεμα προστατεύουν την υγεία

Ο υγιεινός τρόπος διατροφής, εκτός του τι τρώμε, αναφέρεται και στο πώς το μαγειρεύουμε...

Αναμφισβήτητα, κάποιες μέθοδοι μαγειρέματος είναι καλύτερες από άλλες ως προς τη μείωση των λιπαρών, των θερμίδων και της χοληστερίνης, ενώ συγχρόνως προάγουν και προωθούν τη θρεπτική αξία των εδεσμάτων. Ποτέ να μη μαγειρεύετε το τρόφιμο στο λίπος του ή να του προσθέτετε λίπος με οποιοδήποτε τρόπο. Η φριτέζα και το τηγάνι κάνουν ακριβώς αυτό και γι αυτό δεν προτείνονται Υπάρχουν πολλοί τρόποι για υγιεινό μαγείρεμα:

  • Ψήσιμο στα κάρβουνα ή στο γκριλ. Με τους τρόπους αυτούς το λίπος λιώνει και αποχωρεί. Είναι μια καλή μέθοδος που τα κάνει ακόμη πιο νόστιμα. Για περισσότερη νοστιμιά μαρινάρετέ τα προτού τα ψήσετε.
  • Ψήσιμο στον φούρνο (με αέρα ή χωρίς). Μπορούμε να ψήσουμε στον φούρνο τα πάντα, σκεπασμένα με ειδικό κάλυμμα και προσθέτοντας λίγο νερό. Η υγρασία από το νερό κάνει τη μέθοδο ιδιαίτερα καλή για τα πουλερικά.
  • Ψητό στην κατσαρόλα. Πάντα σωστό είναι να τοποθετούμε μια σχάρα στον πάτο της κατσαρόλας, ώστε το κοτόπουλο να μην ψήνεται μες στο λίπος του. Προσπαθείτε να μαγειρεύετε σε θερμοκρασίες γύρω στους 75 βαθμούς, έτσι ώστε το φαγητό αφενός να μη χάσει τη θρεπτική του αξία αλλά και να μην καεί και εγκλωβιστεί το λίπος στις καμένες ίνες. Αποφύγετε την προσθήκη συστατικών που περιέχουν λίπος, αλλά χρησιμοποιήστε κρασί, ούζο, μπίρα, ζωμό ντομάτας ή χυμό λεμονιού.
  • Βράσιμο σε χαμηλή φωτιά. Χρησιμοποιούμε ένα σκεύος με καπάκι που το τοποθετούμε στο ανάλογο με το μέγεθός του «μάτι» ή στον φούρνο. Προσθέτουμε λίγο παραπάνω νερό απ' ό,τι στο ψήσιμο στον φούρνο. Εάν σκοπεύετε να βράσετε κοτόπουλο, κάντε το από την προηγούμενη ημέρα και τοποθετήστε το έτοιμο στο ψυγείο. Την επομένη, που το λίπος θα έχει παγώσει, είναι εύκολο να αφαιρεθεί προτού το ζεστάνετε.
  • Ποσέ. Για να κάνετε το κοτόπουλο ποσέ, βάλτε το στην κατσαρόλα με λίγο νερό και τοποθετήστε τη στο κατάλληλο «μάτι». Η μέθοδος αυτή ενδείκνυται όταν έχετε σκοπό να σερβίρετε το φαγητό με σάλτσα από πουρέ λαχανικών.
  • Σοτέ. Τα πουλερικά μπορούν να γίνουν σοτέ σε τηγάνι ή άλλο μαγειρικό σκεύος με πολύ λίγα ή καθόλου λιπαρά, αφού το συνεχές ανακάτεμα εμποδίζει την τροφή να κολλήσει. Αλείψτε λίγο ελαιόλαδο με χαρτί κουζίνας στο τηγάνι ή την κατσαρόλα είτε, ακόμη καλύτερα, χρησιμοποιήστε κρασί ή ζωμό.
  • Ανατολικός τρόπος μαγειρέματος. Χρησιμοποιείται ειδικό τηγάνι που ονομάζεται wok (γουόκ) και η διαδικασία μοιάζει με αυτή για το σοτέ. Η υψηλή θερμοκρασία και η συνεχής ανάδευση δεν αφήνουν τα τρόφιμα να κολλήσουν. Με αυτό τον τρόπο μαγειρεύετε με χρήση πολύ μικρής ποσότητας ελαιόλαδου.
  • Μαγείρεμα στον ατμό. Είναι ένας παραδοσιακός κινέζικος τρόπος μαγειρέματος που δεν αφήνει τα τρόφιμα να καούν ή να στεγνώσουν, αλλά τους επιτρέπει να διατηρούν το φυσικό τους χρώμα και όλες τις θρεπτικές ουσίες. Είναι, ίσως, ο πιο υγιεινός τρόπος μαγειρέματος. Μπορείτε να προσθέσετε μπαχαρικά και ζωμό αντί για νερό.
  • Μαγείρεμα σε φούρνο μικροκυμάτων. Είναι ένας γρήγορος τρόπος μαγειρέματος που δεν απαιτεί την προσθήκη λίπους διότι η υγρή ζέστη των μικροκυμάτων δεν αφήνει την τροφή να κολλήσει. Μάλιστα, το λίπος μπορεί να στραγγιχτεί από το τρόφιμο αν τυλιχτεί σε χαρτί κουζίνας. Στο φούρνο μικροκυμάτων ελαττώστε το χρόνο ψησίματος στο ένα τέταρτο ή στο ένα τρίτο του παραδοσιακού.

 

Επιπλέον, μην ξεχνάτε!
  1. Κόψετε τα κομμάτια σε περίπου όμοιο σχήμα και μέγεθος για να ψηθούν ομοιόμορφα.
  2. Για να δημιουργήσετε κρούστα στο φαγητό, λαδώστε το σκεύος με φυτικό λάδι και προσθέστε λίγο τριμμένο ψωμί ολικής άλεσης.
  3. Μπορείτε να προσθέσετε άπαχο τυρί ή κάτι άλλο στην επιφάνεια του φαγητού όταν πλησιάζετε προς το τέλος του ψησίματος. Έτσι η επιφάνεια δεν θα γίνει ούτε σκληρή ούτε βρεγμένη.
  4. Ελαττώστε το νερό που χρησιμοποιείτε στο συμβατικό μαγείρεμα κατά το ένα τρίτο, επειδή οι φούρνοι μικροκυμάτων δεν αερίζονται σωστά.
  5. Τα σκεύη που χρησιμοποιείτε πρέπει να είναι ειδικά για φούρνους μικροκυμάτων και λίγο μεγαλύτερα από αυτά του παραδοσιακού μαγειρέματος. Επιλέξτε υψηλή θερμοκρασία, γύρω στους 100 βαθμούς, μέση θερμοκρασία 70 βαθμών για σιγοβράσιμο και χαμηλή, γύρω στους 50 βαθμούς, για ψήσιμο σκληρών κρεατικών.


Μικρά μυστικά για να μειωθούν η χοληστερίνη, το λίπος, το αλάτι και οι θερμίδες, χωρίς το φαγητό να χάσει κάτι από τη γεύση του:

  • Αφαιρέστε όλο το ορατό λίπος από τα κρεατικά και τα πουλερικά. Επιπλέον, αφού ψήσετε το κοτόπουλο, τοποθετήστε το στο ψυγείο και όταν παγώσει αφαιρέστε το λίπος.
  • Όταν υπολογίζετε τις μερίδες λάβετε υπόψη ότι το κρέας χάνει με το μαγείρεμα το 25% του βάρους του.
  • Αφαιρείτε πάντα την όλη την ορατή πέτσα από τα πουλερικά πριν από το μαγείρεμα.
  • Τυλίγετε τις τροφές σε αλουμινόχαρτο πριν από το μαγείρεμα για να διατηρήσουν τους χυμούς τους.

 

Πηγή: NewsIt.gr | Συντάκτης: Θ. Γιάνναρος